Istotą analizy trendów rynkowych jest dowiadywanie się czegoś o przyszłości. W biznesie taka wiedza stanowi o przewadze konkurencyjnej, a przewidywanie przyszłego rozwoju rynku lub konsumenckich potrzeb i preferencji pozwala na podejmowanie lepszych oraz trafniejszych decyzji niemal w każdym obszarze działania firmy. Znajomość trendów można w szczególności wykorzystać na 3 sposoby. Jakie?
Sposób pierwszy, czyli trendy rynkowe w zarządzaniu marką lub produktem
Najczęstszą przyczyną poszukiwania wiedzy o trendach rynkowych jest chęć podejmowania trafnych decyzji dotyczących produktu lub marki. Menedżerowie posiadający większą wiedzę o aktualnych trendach konsumenckich są w stanie lepiej prowadzić swoje działania i kierować produkty czy marki w kierunkach zgodnych z rodzącymi się właśnie preferencjami klientów. Efektem oparcia swych działań na trendach rynkowych jest zwiększenie dynamiki przyszłego rozwoju.
Potrzeba przykładu? Wyobraźmy sobie zatem, że jesteśmy producentem samochodów osobowych, który spogląda na najważniejsze kierunki rozwoju preferencji nabywców. W ostatnich latach istotnym megatrendem konsumenckim jest „gospodarka współdzielenia”, polegająca na współdzieleniu dóbr raczej niż nabywaniu ich na własność. Mobilność coraz częściej zaczyna być traktowana jako usługa. Dynamicznie rośnie też liczba nabywców samochodów elektrycznych. Doświadczony menedżer może na tej podstawie zdecydować o rozwoju oferty carsharingowej – czyli krótkoterminowego wynajmu pojazdów – opartej na flocie samochodów elektrycznych. Decyzja taka może opłacić się w przyszłości.
A skąd brać wiedzę o trendach konsumenckich? Najczęściej z badań klientów, o których szczegółowo piszemy w osobnym przewodniku po badaniach klientów.
Sposób drugi, czyli trendy rynkowe w budowie strategii rozwoju
Nieco rzadszym – choć chyba nadal nieco niedocenianym – sposobem zastosowania wiedzy o trendach rynkowych jest ich wykorzystanie w procesie budowy strategii rozwoju. Trendy i tendencje widoczne na rynku generują okazje inwestycyjne, które obejmują:
- Rozwój nowych produktów
- Wchodzenie w nowe kategorie produktowe
- Wzrost nieorganiczny poprzez fuzje i przejęcia na rynku
Zaskoczeni? Posłużmy się wiedzą o trendach na polskim rynku chemii budowlanej. Obecny aktualnie w tym sektorze trend konsumencki – rosnący nacisk na energooszczędność budynków i zwiększająca się świadomość szkodliwości wybranych substancji – ujawnia okazję do rozwoju nowych produktów. Do najważniejszych z nich należą poliuretany, aerożele i keramzytobeton, które lepiej odpowiadają na zmieniające się preferencje nabywców.
Więcej o wykorzystaniu trendów w procesie identyfikacji i oceny szans rozwojowych dowiecie się z naszej prezentacji na jedną z konferencji branżowych. O rozwoju nowych produktów i wchodzeniu w nowe kategorie produktowe przygotowujemy za to osobny artykuł, który zbiorczo opisuje działania analityczne niezbędne przy wprowadzaniu nowych produktów na rynek.
Sposób trzeci, czyli trendy rynkowe a przygotowanie się na przyszłość
Nieoczywistą, choć jedną z najważniejszych funkcji trendów jest przygotowanie firmy na zagrożenia, jakie niesie przyszłość. Bieżące aktualizowanie swojej wiedzy o aktualnych tendencjach rynkowych stanowi zatem swego rodzaju strategię obronną przed „niefortunnymi wypadkami”, w wyniku których firma może nawet wypaść z rynku.
W tym rozumieniu trendy zbliżone są do ryzyk i barier rynkowych, o których więcej piszemy w naszym artykule o barierach działania na rynku.
Jeżeli zainteresowała Cię tematyka trendów rynkowych, informację o nich znaleźć można w branżowej prasie, raportach z badań lub statystykach rynkowych. W przypadku ograniczonej dostępności takich informacji zawsze skorzystać można również ze wsparcia doświadczonej agencji badań i analiz rynku.