7 potrzeb biznesowych, na które odpowiada analiza rynku

Analiza rynku stanowi konkretny wydatek, który jednak warto ponieść, by wspierać podejmowane decyzje biznesowe. W szczególności odnosi się to do konkretnych decyzji inwestycyjnych, jak też do rozwoju sprzedaży czy budowania strategii rynkowej. Nie jesteś pewien, czy analiza rynku jest dla Ciebie? Poniżej zebraliśmy 7 potrzeb biznesowych, na które doskonale odpowiadają analizy rynku.

Pełna analiza rynku obejmuje charakterystykę rynku, analizę konkurencji oraz badania klientów. Taki jej zakres pozwala na podejmowanie trafnych decyzji związanych z rynkiem. Wiedza ta w szczególności niezbędna jest w poniższych sytuacjach biznesowych.

Wprowadzanie na rynek nowego produktu

Wchodzisz na rynek z nowym rozwiązaniem? Nie wiesz, czy to dobry pomysł? Analiza rynku pozwala odpowiedzieć na 2 kluczowe pytania, które nurtują decydentów:

  • Czy takie działanie jest uzasadnione rynkowo, tzn. czy na produkt jest zapotrzebowanie, czy konkurencja jest możliwa do pokonania i czy na rynku nie występują nieprzekraczalne bariery rynkowe dla nowego produktu?
  • Jaką strategię rynkową przyjąć po wprowadzeniu na rynek nowego produktu, tzn. do jakich grup docelowych, jaki dokładnie produkt i w jaki sposób sprzedawać?

Wchodzenie z produktem na nowy rynek krajowy

Zbliżoną – przynajmniej z analitycznego punktu widzenia – sytuację biznesową stanowi wchodzenie z istniejącym już produktem na rynki zagraniczne. I chociaż tu również pojawiają się kluczowe pytania o uzasadnienie rynkowe dla takich planów oraz o strategię rynkową, to wartościowym dodatkiem stają się bazy handlowe potencjalnych partnerów biznesowych na docelowych rynkach krajowych.

Rozwój sprzedaży na nowych rynkach

Niezależnie od tego, czy planowany rozwój sprzedaży dotyczy poszukiwania nowych grup docelowych dla naszej oferty w Polsce, czy też planów ekspansji zagranicznej, wymaga on odpowiedzi na 2 ważne pytania: w jakim kierunku rozwijać sprzedaż oraz z kim konkretnie się kontaktować? Analizy rynkowe wspierają odpowiedzi na oba pytania, wskazując grupy docelowe lub kraje o najwyższym potencjale sprzedażowym, jak również dostarczając bazy sprzedażowe potencjalnych dystrybutorów produktu.

Spełnienie wymogów dofinansowania

Pozyskujesz dofinansowanie unijne, z NCBiR lub z PARP? Istnieje spora szansa, że wymogiem złożenia lub rozliczenia wniosku jest wykonanie jakiegoś rodzaju badań i analiz rynku. Ich zakres powinien być ściśle dostosowany do wymogów konkretnych programów i działań. Usługi firm badawczych nierzadko traktowane są w takich sytuacjach jako czyste „podkładki” pod wniosek. Warto jednak zwrócić uwagę na ich rezultaty, wyciągając z dostarczanych raportów cenną wiedzę rynkową.

Opracowanie materiału dla inwestora

Planujesz kredyt lub pozyskujesz inwestora – takiego jak na przykład fundusz venture capital? Wymogi formalne lub dobra praktyka biznesowa nakazują przygotowanie dla inwestora ramowego biznesplanu – którego nieodłącznym elementem są informacje rynkowe. Podobnie jak w przypadku pozyskiwanego dofinansowania, tutaj też warto zapoznać się z wynikami analiz i wykorzystać je do wsparcia strategii rynkowej.

Element due diligence podczas inwestycji

Jeżeli natomiast sam jesteś inwestorem, analizy rynkowe pozwalają na ocenę potencjału rynkowego lub na komercjalizację danego rozwiązania. Niewielką część planowanej do zainwestowania kwoty warto alokować na weryfikację tego, czy sama inwestycja posiada sens rynkowy.

Pogłębienie posiadanej wiedzy o rynku

Nie mieścisz się w żadnej z powyższych kategorii? Zawsze warto po prostu lepiej poznać swój rynek. Taki wydatek powinien być jednak zawsze uzasadniony, a potencjalne korzyści z posiadania wiedzy rynkowej powinny przekraczać koszty jej wykonania. W szczególności odnosi się to do przedsiębiorców rozpoczynających dopiero swoją przygodę z biznesem, którym na tym etapie wystarcza zazwyczaj dość podstawowy ogląd rynku raczej niż zaawansowane usługi badawcze, analityczne czy doradcze.

Stwórz analizę rynku z lokalną firmą

Niezależnie od celu analizy runku, bliska współpraca ze zleceniobiorcą ma ogromne znaczenie dla jakości końcowego rezultatu. Ułatwia wymianę informacji i lepsze zrozumienie kontekstu swojej roli w procesie dla obu stron. Jeśli twoja firma zlokalizowana jest w Krakowie lub w pobliżu stolicy Małopolski, Quantify jest wręcz stworzone dla ciebie! Skontaktuj się z nami i zleć nam wykonanie analizy rynku na wyłączność.

Podziel się tym tekstem na:

Facebook
LinkedIn
Twitter

Złóż zapytanie

Wypełnij formularz lub skontaktuj się z nami bezpośrednio, a my przygotujemy dla Ciebie dedykowaną ofertę.

Kontakt

ul. Solec 81B
00-382 Warszawa
ul. Królewska 65A
30-081 Kraków