Jeżeli podejmujesz decyzję o rozpoczęciu działalności na nieznanym sobie dotychczas rynku, musisz pamiętać o szczegółowej jego analizie (o tym, jak prowadzić analizę rynku pisaliśmy tutaj), zbadać preferencje potencjalnych klientów (tutaj przeczytasz, jak to zrobić) oraz jak najwięcej dowiedzieć się o swojej konkurencji. W tym celu warto przeprowadzić profilowanie konkurentów. Na czym ono polega?
Zdefiniowanie konkurencji
Pierwszym etapem procesu profilowania konkurencji jest stworzenie katalogu obecnej i przyszłej konkurencji oraz podmiotów o podobnym profilu do naszego. Częstym błędem podczas analizy konkurencji jest zbyt wąskie jej definiowanie. Tworząc bazę konkurentów warto uwzględnić nie tylko firmy, które stanowią naszą bezpośrednią konkurencję, ale także te, których oferta ma charakter substytucyjny względem naszej oraz tych, którzy potencjalnie konkurencją będą w przyszłości.
Analiza i profilowanie konkurencji
Po stworzeniu listy konkurentów należy poddać analizie i profilowaniu każdy podmiot z osobna. Jakie dane powinien zawierać profil konkurenta?
- Pełne dane i forma prawna firmy
- Uporządkowana, wystandaryzowana lista produktów i usług wraz z charakterystyką
- Profil grupy docelowej klientów – np. B2B (wraz z podaniem branż) lub B2C
- Dane finansowe (o ile to możliwe)
- Analizę i ocenę strategii marketingowej
Gdzie szukać informacji do tego rodzaju? Przede wszystkim w ogólnodostępnych źródłach (choć trzeba pamiętać, że nie wszystkie są bezpłatne), takich jak raporty dotyczące branży oraz analizy ekspertów w mediach branżowych. Jeżeli naszą konkurencją są spółki kodeksu spółek handlowych, dane o ich kondycji finansowej możemy uzyskać z cyklicznych sprawozdań finansowych. Warto przejrzeć dostępne kanały komunikacji poszczególnych konkurentów (stronę www, social media) oraz przyjrzeć się efektom działań PR. (np. przeprowadzić monitoring mediów).
Po określeniu wszystkich zmiennych, zebrane dane należy szczegółowo przeanalizować i wyciągnąć syntetyczne wnioski, które następnie należy porównać. Uwaga: ważne jest stałe monitorowanie zmian zachodzących na rynku i cykliczne (średnio co 6 miesięcy) profilowanie konkurencji.